• والدین




  • دبیران




  • دانش آموزان




  • آموزشگاه ها




سامانه آموزشگاه علمی آزاد سپهر دانش پژوهان کیش ، دبستان و دبیرستان سپهر کیش یکشنبه 28 بهمن 1403 بروز رسانی 11:26
اهمیت انگیزه و روشهای مناسب ایجاد آن در دانش آموزان کد مطلب: 104 | تاریخ انتشار: 1401/11/14 | یادداشت | آموزشی | موسسه روانشناسی رشد
اهمیت انگیزه و روشهای مناسب ایجاد آن در دانش آموزان
موضوع انگیزش همواره از محورهای اساسی تعلیم و تربیت است . انگیزه در فرایندهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی و عملکرد شناختی نیز نقش به سزایی دارد .انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف داشته و شروع و ادامه دادن به فعالیت را ممکن می سازد .انگیزه است که تعیین می‌کند کدام نتایج مشوق و کدامیک تنبیه‌کننده هستند.در نهایت،‌ انگیزه باعث می‌شود عملکرد دانش آموزان بهبود یابد. به عبارتی تمام دلایل مذکور، یعنی تلاش، پشتکارو فرآیندهای شناختی، به بهبود عملکرد یادگیرنده منجر می‌شوند.عواملی که منجر به افزایش انگیزش تحصیلی می گردند می توانند منجر به توانایی شناختی بالاتر و توانمدی بیشتر افراد با سنین مختلف منجر شوند و انگیزش تحصیلی به صورت کلی به عواملی اطلاق میشود که باعث حضور در محیط آموزشی و کسب مدرک تحصیلی می گردد.



روشهای مناسب ایجاد انگیزه تحصیلی دانش آموزان


- داشتن انتظارات مشخص از دانش آموزان :دانش آموزان به دانستن دقیق آنچه از آنها انتظار می رود نیازمندند. فراگیران باید بدانند چگونه ارزیابی می شوند و موفقیت آنها چه پیامدهایی دارد.

- صراحت بازخورد : بازخورد باید مستقیم به عملکرد دانش آموز مربوط باشد و تا حد امکان بعد از عملکرد دانش آموز روی دهد.

- فوریت در بازخورد : بازخورد سریع به پاسخ نیز بسیار مهم است. اگر دانش آموز امتحانی در روز اول هفته داده باشد و تا آخر هفته، هیچ بازخوردی در آن مورد دریافت نکند، به احتمال زیاد از ارزش اطلاعاتی و انگیزشی بازخورد کاسته خواهد شد.

- فراوانی ارزشیابی بازخورد و پاداش: بازخوردها و پاداش ها باید به طور مداوم به منظور جلوگیری از کاهش میزان تلاش دانش آموزان به آنان ارائه شود.

- حمایت از تبادل اندیشه در محیطی امن :محیط امن برای یادگیری محیطی است که در آن، اشتباه جایزه شمرده و پاسخ های ناتمام نیز پذیرفته می شود. در کلاسی که مهارت های تفکر آموزش داده می شود تمام دانش آموزان به اشکال مختلف در فعالیت های کلاسی شرکت می کنند و دانش آموزان احساس خجالت یا ترس نمی کنند.

- پاداش دادن به تلاش و پیشرفت : همان طور که از نظریه های اسناد برمی آید، بازخوردهای کلاس درس باید بر تلاش متمرکز باشد نه بر توانایی دانش آموزان. در این شرایط باید انتظار پیشرفت بیشتری داشت و به موفقیت دانش آموز امیدوار بود.

- ایجاد قابلیت پیش بینی برای دانش آموزان :کلاس درس باید شرایطی فراهم کند که دانش آموزان بتوانند رویدادها و نتایج فعالیت های خودشان را تا حدودی پیش بینی کنند. هر قدر شرایط، غیرقابل پیش بینی و رویه ها نامشخص باشد، از میزان برانگیختگی دانش آموزان کاسته می شود و دانش آموزان احساس ناامنی و اضطراب بیشتری می کنند.
نظر شما:


اطلاعیه دبیرستان سپهر
به اطلاع کیشوندان محترم می رساند که دبیرستان پسرانه غیر دولتی سپهر کیش در مقطع متوسطه دوم برای سال تحصیلی 1401-1400 و کلاسهای تابستانی 1400 شروع به ثبت نام کرده است. لذا از کلیه دانش آموزانی که پایه نهم، دهم یا یازدهم را به پایان رسانیده اند و علاقمند باشند در محیطی جذاب و علمی مشغول به تحصیل باشند دعوت بعمل می آید تا برنامه های آموزشی این دبیرستان را ملاحظه کنند. برای آگاهی بیشتراز شرایط ثبت نام و برنامه های دبیرستان سپهر کلید زیر را انتخاب نمائید.